środa, 4 stycznia 2017

Opóźniony lot, odwołany samolot? - sprawdź jakie masz prawa




W zeszłym roku najwięcej skarg dotyczyło opóźnionych i odwołanych lotów oraz odmów przyjęcia na pokład. Nasze prawa reguluje rozporządzenie Unii Europejskiej, które chroni wszystkich pasażerów, których początek lub koniec lotu (niezależnie czy podróżujemy z tradycyjnym przewoźnikiem, czy tzw. tanimi liniami) znajduje się na terenie Wspólnoty. Zapoznajcie się z Waszymi najbardziej podstawowymi prawami – zapraszamy do lektury.



Troskliwa linia lotnicza

Jeśli nasz lot jest opóźniony o ponad 2 godziny, wówczas pasażerom przysługuje tzw. prawo do opieki. Oznacza to, że linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia bezpłatnych posiłków i napojów oraz zagwarantowania pasażerom dwóch rozmów telefonicznych lub możliwości wysłania maili na koszt przewoźnika.

Kiedy nasz lot został opóźniony o minimum 3 godziny (lub odwołany) mamy prawo domagać się zwrotu pieniędzy za bilet lub możemy zmienić rezerwację na najbliższy lub inny dogodny termin.
Jeśli na lot czekamy  minimum jedną noc, wówczas linie powinny zagwarantować nam hotel, transport do niego i spowrotem na lotnisko.

Uwaga! Często się zdarza, że linie lotnicze obsługujące lot nie są liniami, u których zakupiliśmy bilet, wówczas w razie jakichkolwiek problemów odpowiedzialnością mogą zostać obarczone te linie lotnicze, które obsługują dany lot.

Odszkodowania finansowe

Jeśli nasz lot został anulowany na 14 dni (i mniej) przed jego rozpoczęciem, albo został opóźniony o minimum 3 godziny wówczas możemy się ubiegać o odszkodowanie. Należy jednak pamiętać, że odszkodowanie może być zmniejszone nawet o połowę, jeśli zaproponowano nam tzw.lot alternatywny, czyli taki, którego czas przylotu nie przekracza planowego czasu o 2,3 lub 4 godziny (w zależności od dystansu)

Stawki odszkodowań są odgórnie ustalone w przepisach i zależą od długości trasy:
- za lot na dystansie do 1,5 tys. km -  250 euro
- za lot na dystansie większym niż 1,5 tys. km - 400 euro
- za lot na odległość ponad 3,5 tys.km – 600 euro
Wyjątkowe okoliczności – bez odszkodowania
Nie mamy szansy na odszkodowanie, jeśli zaistnieją sytuacje, na które przewoźnik nie ma wpływu (które wyłączają jego odpowiedzialność) i są to m.in.:
- strajk (nawet jeśli jest zapowiedziany),
- trudne warunki meteorologiczne (np.: śnieżyca, duża mgła),
- zagrożenie bezpieczeństwa (np.:ewakuacja z lotniska),
- destabilizacja polityczna (np.: zamieszki).

Jak dochodzić swoich praw

Na złożenie wniosku o odszkodowanie mamy dwa lata i w pierwszej kolejności składamy go u przewoźnika. Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania,wówczas możemy wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
Z pomocą przychodzą także firmy specjalizujące się w tzw. likwidacji szkód poniesionych przez podróżujących. Działają one w imieniu poszkodowanego pasażera pobierając prowizję od wygranej kwoty.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz